Ca. 8 minuten leestijd

De weg uit vermoeidheid, de ‘midlifecrisis’ en depressieve gevoelens, 14 tips

Lekker in je vel zitten en je levendig voelen, dát wil iedereen wel! Sommige mensen lijken dit als vanzelf te ervaren, anderen zoeken hier al jaren jaar. Vanwaar dit verschil?

Heeft het zin om deze vraag te stellen? Het draait uiteindelijk allemaal om de vraag: Hoe kan ik wél goed in mijn vel zitten?

Ik was jarenlang een zoeker: Hoe kom ik van die shit af en kan ik me weer goed voelen? Ik zocht met grote nieuwsgierigheid waarom mensen, inclusief ikzelf, doen wat ze doen.

“For things to change, you have to change” uit de mond van Jim Rohn (leraar van o.a. Tony Robbins) was de start van mijn tocht bestaande uit hoge toppen en diepe dalen. 1998, in een bedompt zaaltje in Parijs. Zijn training van 45 minuten zette mijn leven op een ander spoor.

Vele jaren, boeken, tissues en een fix bedrag verder voor opleidingen en cursussen had ik een berg oude naast me neer gelegde overtuigingen en gewoontes. Als ik nu naar die berg kijk durf ik met een gerust hart te zeggen dat volgende punten van belang zijn:

  1. In je vel zitten oftewel je lijf voelen, letterlijk en figuurlijk.uit raam staren

Hiermee durf je te voelen wat er is, dit laat ook zien hoe je relatie met je lichaam is. Vaak werd me gevraagd: hoe voel je je? Mijn antwoord was dan steevast iets als: verdrietig, boos (of een andere emotie). Ik begreep simpelweg niet wat er bedoeld werd. Emoties zijn namelijk iets anders dan voelen, vandale.nl zegt hierover het volgende:

voe·len (voelde, heeft gevoeld)

1 met de tastzin indrukken ontvangen: pijn voelen

2 betasten om te onderzoeken: voel deze stoffen eenshet voelt zacht het voelen geeft de indruk van iets
zachts

3 (in het algemeen) merken, bemerken, beseffen: voel je wel? begrijp je?

voor iets voelen (a) er zin in hebben; (b) er sympathie voor hebben

emo·tie (de; v; meervoud: emoties)

1 aandoening van het gemoed; (plotselinge) ontroering

De vraag aan jou is: Waar in je lichaam voelt het gemakkelijk, waar wil je lichaam jou op wijzen? Wordt weer vriendjes met je aardse voertuig, stap voor stap vriendjes!

  1. Acceptatie van wat is, volledig.

Wat nu is kun je niet veranderen, net zo min als wat geweest is. Als je boos blijft op iets of iemand dan stop je de boosheid op den duur (bij) in je rugzak en doet alsof het er niet meer is. Je kunt op de duur verbitterd raken wat ronduit af te raden is (!), het drijft je weg van je levensvreugde.

Ook zet dit relaties met mensen om je heen onder druk. Niemand heeft graag een mopperkont of agressieveling in zijn omgeving.

Door acceptatie schep je als vanzelf afstand tot wat was, je maakt de lading van gebeurtenissen minder. Je neemt je eigen kracht terug door minder of geen aandacht meer te geven aan die gebeurtenis en aan het verhaal dat je ervan hebt gemaakt in je hoofd.

  1. Verantwoording nemen.

Hiermee krijg jij weer de zeggenschap over je leven. Het gaat er niet om dat je jezelf op de kop geeft voor wat er in je leven scheef ging, wel dat je kunt zeggen: het is wat het is! Dít was MIJN rol in het geheel, ik heb gezien de omstandigheden naar beste weten gehandeld. Ik stop mezelf op de kop te geven daarvoor. Dit was MIJN rol in hoe mijn leven er nu uit ziet. PUNT

  1. Bewust andere, helpende gedachten kiezen.

Blijf je hangen in ‘dit heb ik altijd gehoord van huis uit’ of in ‘Ik heb het altijd zo gedaan, ik zou niet anders kunnen’?

Of stap jij daar vandaan met de opmerking in je gedachten: “Het zou kunnen zijn dat ik (thuisfront, kerk, school, vul in wat van toepassing is…) er naast zat, dat het anders is dan ze altijd hebben gezegd”. Misschien dat je anders kunt doen dan dat je altijd gewend was.

Je mag dat zaadje van gewoontes rustig weg schoffelen. Het gaat hier om jouw leven, om jouw geluk! Is er al een flinke struik gegroeid uit die zaadjes, snoei dan met veel plezier en laat alleen de mooie dingen staan!

  1. Nee zeggen!

Maar niet tegen jezelf, daar mag je ‘ja’ tegen zeggen! Zeg vaker nee tegen dingen die je energie kosten, waa
r je als een automaat altijd ja zei.

Zeg simpelweg dat je er even over wilt denken als iemand je een gunst vraagt. Zeg dan de magische woorden: ‘ik kom er op terug’. Zo heb je de tijd om te kijken (voelen) of JIJ dit echt wilt of dat jouw ja-knikker actief is.

  1. Stop met pleasen!

Dingen doen om aardig gevonden te worden, om er bij te horen of zodat er misschien (ooit) wel van je gehouden wordt levert je NIETS op. Hooguit een harde les. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit niet, nooit gaat werken.

  1. Opruimen, ook fysiek.

En dan niet je hele huis op de kop zetten! Stukjes bij beetjes opruimen werkt beter, hapklare brokjes als het ware zoals alleen de tafel leegruimen of één laatje leeg- en schoonmaken. Bepaal van tevoren wat je gaat doen en houdt je daar dan ook aan.

Als je elke dag 5 dingen opruimt dan heb je na een week al een heel ander huis. Vooral als je vanaf dat moment alles wat je gebruikt hebt ook direct op de juiste plaats weer neerlegt.

Opruimen betekent kiezen uit 3 mogelijkheden: op de plek leggen waar je het voortaan altijd wilt leggen, bij elkaar leggen om weg te geven of weggeven of -gooien. Uiteraard valt hier veel meer over te zeggen, dat is echter voor een ander bericht.

Bedenk wel: ‘een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd’.

  1. Grenzen bepalen.

Hiermee bedoel ik zowel datgene dat valt onder NEE zeggen, opruimen e.d. alsook dat je je aura (kort gezegd jouw energie aan de buitenkant van je lichaam) dichtbij jezelf houdt. Daarmee pak je minder makkelijk energie van anderen op en houdt je dus vanzelf veel meer energie over.

Dat kan voelen als een paar stevige armen om je heen, of als een jas die je even dicht om je heen trekt als bescherming tegen de kou. (Bel 06-27 38 39 47 of stuur een berichtje als je hierbij een handje hulp wilt)

  1. Zie jezelf in de spiegel staan.

Wie ben jij, wees nieuwsgierig naar die persoon. Kijk alsof je haar (of hem), jezelf dus, voor het eerst ontmoet en wees een beetje aardig. Geef een compliment telkens als je in die spiegel kijkt.

Door het volgendbaby in spiegel vervaagde vergroot ik de kans je me een raar mens vindt, het zij zo! Ik weet uit ervaring dat het volgende confronterend is, als het maar helpt!: Als je lef hebt zet je op je spiegel de volgende woorden: Ik hou van je, ik hou echt van je. Er liggen alleen maar mooie dingen op je pad. Lees dit hardop, telkens als je in die spiegel kijkt, voor dat mooie mens in de spiegel.

Door je gedachtenkracht én doordat je het op deze manier hoort zeggen van iemand die je al heel lang kent wordt dit steeds meer de waarheid in je leven. Geloof jezelf nu maar! Zeg dit dag na dag, maand na maand, jaren lang voor de rest van je leven… het helpt!

En als je gillend weg loopt bij je spiegelbeeld, neem dan contact met me op ;

5 bonuspunten zijn:

  1. Zoek uit wat JIJ wilt.
  2. Trek je grijze muizenkostuum uit!
  3. Neem afstand van energiezuigers.
  4. Uit wat je voelt, zeg wat je voelt.

En tip 14, last but not least = samenvattend:

Durf jezelf te zijn

 

Kies voor jezelf in elk geval de 3 punten die jou het meest aanspreken. Alles is goed, áls je maar in de richting van levendigheid loopt.

 

Een aanvullende, hartverwarmende manier om je leven een positieve draai te geven is gebruik te maken van de 3-delige intake. De stappen zijn eenvoudig en vrijblijvend:

  1. Contactgegevens invullen zodat je stap 2 mogelijk maakt 😉
  2. Ik neem contact met je op om een gesprek van 10-15 minuten in te plannen, via Skype of bij mij ‘aan de keukentafel’. Hier bepaal je of je ook stap 3 maakt naar LEVENDIGHEID en jezelf zijn
  3. Inschrijving voor deelname aan Discovering you!

Terwijl de normale prijs voor dit geheel vele malen hoger ligt betaal je hiervoor slechts € 69 inclusief uitgebreide lunch tijdens de workshop. Klik nu op contact voor de 3 stappen.

Veel liefs voor jou, Anneke